[ Esse ] Concours Jeunes critiques 2020 | Young Critics Competition 2020

[ Esse ] Concours Jeunes critiques 2020 | Young Critics Competition 2020

C’est avec grand plaisir que nous dévoilons la lauréate du Concours Jeunes critiques 2020, Marie-Hélène Toutant-Gauthier, pour son compte rendu de l’exposition Lorenza Böttner: Requiem for the Norm (Art Museum at the University of Toronto) publié dans Esse100, Futurité.

Nous soulignons également le texte de Nina Fereiro, finaliste, sur l’exposition This Is The Future de Hito Steyerl (Art Gallery of Ontario) accessible en ligne.

Ce concours de rédaction est ouvert aux jeunes critiques inscrit.e.s dans un programme de premier ou de deuxième cycle universitaire canadien. Le concours 2021 est maintenant ouvert !
Concours Jeunes critiques 2021


We are thrilled to announce the winner of this year’s Young Critics Competition, Marie-Hélène Toutant-Gauthier, for her review of the exhibition Lorenza Böttner: Requiem for the Norm (Art Museum at the University of Toronto), published in Esse 100, Futurity.

We also wish to highlight the text of the finalist, Nina Fereiro, on Hito Steyerl’s exhibition This Is The Future (Art Gallery of Ontario), available online.

This critical writing competition is opened to young writers registered in Canadian undergraduate university studies or university master’s candidates. The 2021 contest is now open!

Young Critics Competition 2021

Lauréate 2020
Marie-Hélène Toutant-Gauthier

Lorenza Böttner, détail d’installation, Art Museum at the University of Toronto, 2020. Photo : Toni Hafkenscheid, permission de l’Art Museum at the University of Toronto
Lorenza Böttner: Requiem for the Norm ou la transformation constestataire
« Usant de sa bouche et de ses pieds pour réaliser ses œuvres, Böttner est une artiste multidisciplinaire trans et handicapée dont le travail avait jusqu’à maintenant été invisibilisé dans l’histoire de l’art. Enfin mise en lumière par le commissaire, philosophe, écrivain et militant trans Paul B. Preciado, sa pratique fait ici l’objet d’une rétrospective de ses 16 ans de carrière […]. »

Poursuivre la lecture

In French

Finaliste 2020
Nina Fereiro

Hito Steyerl, Hell Yeah We Fuck Die, 2016. Installation view, Art Gallery of Ontario, 2019. Photo: © Art Gallery of Ontario, courtesy of the artist, Andrew Kreps Gallery, New York & Esther Schipper, Berlin
This is the Future: Understanding Chaos in Fluidity
“[Hito] Steyerl does not necessarily make any predictions or depictions of the future, but she does depict a futuristic present that was once science-fiction, non-existent then carved out by human and earthly forces. She brings time together fluidly, showing previous and subsequent effects on the present, and with the title of the show states that we are no longer waiting for the future, we are living it.”

Read more

En anglais

Esse 100 - Futurité | Futurity

Esse 100 – Futurité | Futurity
Automne | Fall 2020
Abonnez-vous | Subscribe
Achetez ce numéro | Buy this issue

Centre Phi

Elektra

Nous remercions nos partenaires publics | We thank our public-sector partners